Er is de laatste paar maanden heel wat gebeurd aan het
stikstoffront. We hebben het Remkes rapport zien verschijnen
(‘Niet alles kan’), we hebben Boze Boeren en Boze Bouwers
het Malieveld zien omploegen met hun tractoren en zware
voertuigen en het RIVM in Bilthoven kreeg ook bezoek. Als eerste
dramatische uitvloeisel van het stikstofdrama moeten we nu met
z’n allen netjes terug naar 100 km per uur op de snelwegen. De
koeien moeten op een stikstofarm dieet en boeren die willen
ophouden met boeren worden met financieel applaus naar de
uitgang geleid. De beker is daarmee nog lang niet leeg, want meer
maatregelen zijn in aantocht. Dit alles omdat sommige plantjes
in onze Natura 2000 reservaten en reservaatjes het moeilijk
hebben. U heeft het in de media in geuren en kleuren kunnen
lezen en zien. Op bijgaand kaartje ziet u een samenvatting.
Toch zullen er bij sommigen van u misschien nog vragen
overblijven. U zult wellicht opgemerkt hebben dat in alle
verhalen stikstofoxiden (NOx) en ammoniak (NH3) gewoon bij
elkaar opgeteld worden. De reden is dat uiteindelijk bijna al
die verbindingen als nitraten in de bodem hun werk gaan doen.
En het maakt dan niet meer uit waar dat nitraat-ion (NO3-) van
afkomstig is, d.w.z. van een molecuul ammoniak of van een
molecuul stikstofoxide (zie het vorige nummer). Alle hebben elk
slechts één atoom stikstof. We kunnen die stromen dus bij elkaar
optellen, zolang we dat maar netjes doen, in gewichtseenheden
pure stikstof (kg N, ook wel ‘mol’ N).
Maar het ontstaan en de verspreiding van die oxiden en dat
ammoniak zijn natuurlijk wél verschillend. We moeten ook goed
onderscheid maken tussen de uitstoot van die twee gassen (waar
komen ze vandaan?) en de depositie ervan (waar slaan ze neer
in de bodem?). Bijgaand tabelletje heb ik gedistilleerd uit twee
recente rapporten, één van TNO en één van de universiteit
van Wageningen. Dat viel nog niet mee, want die rapportjes werkten met
verschillende eenheden en ze waren niet geheel consistent met elkaar. Ik sta dus
niet in voor de volledige correctheid van de getalletjes, maar het globale beeld
moet juist zijn. Een aantal dingen vallen op. Nederland is per oppervlakte de
grootste stikstofuitstoter in Europa, zie het plaatje. We ontvangen bovendien
een behoorlijke hap stikstofverbindingen vanuit het buitenland (waarschijnlijk
België en Engeland). Anderzijds verdwijnt de helft van de door onszelf
gegenereerde stikstofverbindingen weer over de grens, naar de Noorder/
Oosterburen. Verder valt op dat de helft van onze Nederlandse emissies, vrijwel
uitsluitend ammoniak, van de landbouw en veeteelt komen. Die boeren zagen de bui
dus al hangen, daar op het Malieveld. Daarbij steekt de 4% van ons
personenverkeer maar schamel af. De nieuwe snelheidsbeperkingen zullen daar
hooguit enkele tienden van een procent af halen.
De problemen zijn dus nog lang niet opgelost. Het lijkt erop dat wij met onze
gretigheid, mee te doen met het Europese Natura 2000 project, ons behoorlijk in
de nesten gewerkt hebben. Nederland is, op dwergen als Malta en Monaco na, het
dichtstbevolkte land in Europa en we zijn al stevig op weg naar de 18 miljoen
inwoners. Nu schijnt het dat je die Natura 2000 gebieden van de lijst af kunt
laten halen als je kunt aantonen dat er rekenfouten zijn gemaakt. Misschien is
dat laatste wel het geval. Remkes zei het.
VOEKSNIEUWS NR 1 januari 2020